Skoda Oldtimer | 2014-06-23 11:13

Az 1000MB típus kialakulása

Az első ©koda 1000MB 1964 március 21.-én gördült ki a Mlada Boleslav-i gyár kapuján. De története mégis régebben kezdődik.


1955-ben, mikor a Škoda 440/445 sorozat piacra lépett, már meg volt a feladat a mérnökök számára, hogy egy teljesen új, olcsón, nagy számban gyártható, könnyű, és takarékos autót tervezzenek, amely fontos exportcikk lehet, miáltal a csehszlovák gazdaság jelentős devizabevételhez juthat, amellett, hogy a hazai és a baráti országok igényeit is ki tudják elégíteni.
A tervezendő autó paramétereit a következők szerint határozták meg: Olyan autót kell tervezni, mely 700 kg tömegű, 4 személyt tud szállítani, és benzinfogyasztása 6-7 liter lesz. Mivel a csehszlovák vezetésnek fontos volt az új autó, a mérnököknek szabad kezet és jelentős anyagi forrásokat biztosítottak.
A csekély súly miatt el kellett hagyni az alvázas konstrukciót és az önhordó karosszériát kellett előnyben részesíteni. Ebben a csehszlovák mérnököknek ekkor nagyon kevés tapasztalatuk volt, ezért az első prototípusok kétajtósak voltak.


Az első prototípusok 1956-ra készültek el. Készült olyan változat, mely az orrmotor – hátsókerékhajtás hagyományos elrendezését kapta. Ez volt a 978-as típus. Volt orrmotor – elsőkerék-hajtás elrendezés is a 976-os típusban. És volt farmotor – hátsókerékhajtás koncepció a 977-es típusokban. Ebből az építési módból két típus készült, a 977/1 léghűtéses motort kapott, míg a 977/2 típusban vízhűtéses erőforrás volt.
A léghűtés koncepciót zajossága miatt vetették el. A hagyományos elrendezést a magas gyártási költségek miatt. Az elsőkerék-hajtást pedig a féltengelycsuklók miatt. Ugyanis a csehszlovák ipar ekkor még nem tudott megfelelő minőségű féltengely csuklót gyártani, és import alkatrész beépítéséről szó sem lehetett. Így gyakorlatilag kizárásos alapon maradt az általunk jól ismert, és ebben az időszakban elfogadott farmotoros elrendezés, holott már ekkor látszott, a jövő az elsőkerék-hajtásé.



TYP 978

TYP 976

TYP 976

TYP 977-2

TYP 977-1

Az első négyajtós karosszéria 1957-ben lett kész, s a következő időszakban számos változat követte, melyek egyre inkább hasonlítottak az általunk ismert 1000MB-re. A véglegesnek mondható karosszéria változat a 990-es típusszámú 1959 -re készült el.
Közben a motoron is dolgoztak. 1958-ban elkészült egy vízhűtéses OHC elrendezésű blokk. Bár ez jobb tulajdonságokat mutatott, mint a hagyományos OHV elrendezésű, problémák voltak vele (zaj, olajfolyás). Így a 990-es prototípus egy hagyományos OHV elrendezésű blokkot kapott. A blokk különlegessége, hogy teljes egészében alumínium öntvényből ún. présöntés eljárással készült, ami ekkor Európában egyedülálló volt a sorozatgyártású autók területén. A tömege mindössze 9.6kg, mely szintén hozzájárult az autó tömegének csökkenéséhez.



TYP 988

OHC motor a 990-es típusban, kipufóoó a jobb oldalon!

Ez a 990-es típus volt az alapja annak az 50 darabos teszt szériának, melyet 1961 orkóber 30-ig gyártottak le Favorit néven, és később, 1962-ben  másfél millió kilométeren keresztül teszteltek a Szovjetunió szélsőséges éghajlati körülményi között is.
Már az 1962-es évben voltak karosszéria változatok az autóból. Megjelent a nyitható tetős „aerable” szedán karosszéria, a kombi elrendezés fekvő farmotorral, roadster karosszéria kemény tetővel és az MBX elődjének látszó 990T.



nyitható tetővel

kombi

Roadster

990T, már az ismerős orrkialakítással

dupla karburátoros motor

Az autó fejlesztésével párhuzamosan a gyárat is fejlesztették. A 60-as évek elején  40 új csarnok épült, 13km út és 10km vasúti pálya létesült a gyár területén. A gyárban felépítetek egy öntödét is, ahol a motorblokkon kívül 58 egyéb alumínium alkatrész készült.
Ez volt a Škoda autógyár addigi legnagyobb szabású fejlesztése, mely során egy teljesen új és akkor nagyon modernek számító autó született meg, melyről a nyugati szaklapok is elismerően szóltak.


Az új autót két éves késéssel, 1964-ben mutatták be. Az első hivatalos fénykép a csehszlovák Motorvilág című lap 1964. február-i címoldalán jelent meg, ahol a gyár udvarán Leonyid Brezsnyevnek (az akkori Szovjetunió második embere, és szenvedélyes autórajongó) Josef Kaderavek gyárigazgató mutatja be az autót. Nálunk az Autó-Motor 1964. február-i száma mutatja be a fenti képet.



A sorozatgyártás márciusban indult. A kezdetben napi 10 darabos gyártás pár hónap alatt elérte a napi 150-es darabszámot. Az első év végére 18331 autót gyártottak le. A terv évi 100-150 ezer autó gyártása volt, de a legjobb évben, 1967-ben is csak 95688 autó készült.
Bemutatásakor az 1000MB kifejezetten szép és modern autó volt. Motorja 988 ccm-es, 37LE-s, váltója teljesen szinkronizált, futóművei igényesek, tömege csekély (755kg), 7-8 literes fogyasztása elfogadható volt. Méretei (hosszúság :4,17m, szélesség: 1.62m, magasság: 1.39m) alapján ma már kisautónak számít, de a kor elvárásainak megfelelt. Az autó orrában 220 literes csomagtartó kapott helyet. A pótkereket a csomagtartó alatt helyezték el, de oly módon, hogy nem a csomagtartóból, hanem az autó orrának lenyitás után érhető el. Az autót a ilyen megoldások, mit a pótkerékajtó, a jobb sárvédőn a skodajel alatt elrejtett tankolónyílás, a hátsó panoráma szélvédő, a sok krómozott dísz, a szép formájú levegő-belépő rács, a C oszlopon elhelyezett parkolófény tették igazán különlegessé.
Az autó nem számított igazán olcsónak. 44.000.- koronába került, (kb 30 havi fizetés) 6000 koronával többe mint az előd Octavia. Mégis mind külföldön, mind belföldön nagy siker lett. A gyártás végéig, 1969. augusztusig 443156 (vagy 443141) autót gyártottak, melyből sok nyugati exportra került. Az MB eljutott Nagy-Britanniába, Görögországba és Ausztráliába is.