Skoda Oldtimer | 2013-10-30 12:38

Tagjaink járművei


Pár mondatban bemutatkoznak tagjaink járművei...


Skoda 1000MB - 1968 t: Mészáros László (MesziS110R)


Ezt az autót 1968. március 25-én, Magyarországon, Balatonfüreden helyezték először forgalomba. Első gazdáját harminc éven keresztül szolgálta, először CS-89-02, majd BYW-598-as forgalmi rendszámmal, míg 1998-ban ki nem vonták a forgalomból. Második tulajdonosához 2005-ben került, aki egy percet sem használta. Harmadik tulajdonosa hasonlóan járt el, miután 2010-ben megvásárolta.
Jelenlegi gazdájához 2012 augusztusában került, aki 2012 novemberében rendbe hozatta, levizsgáztatta és újra forgalomba helyeztette. Az autó folyamatos fejlesztés, javítás alatt van, a muzeális minősítés megszerzése a 2016-ös évre van célként kitűzve.


 Skoda S100 - 1970 t: Oláh János Olivér (OJani)


Az 1970-es évjáratú S100-ashoz 2004-ben jutottam hozzá. Az autó egy Kisbér közeli településről származik, az előéletéről sajnos nem tudok. A megvásárlásakor működőképes állapotban, napi használatban volt, de alaposan rászolgált már a felújításra: lyukas padlólemez, rozsda rozsda hátán. A felújításba a sógorommal összefogva vágtunk bele. Ennek során az eredetiségre törekedtünk, de azért utóbb kiderült: van még mit korrigálni az autón. Felújításának befejezése után veterán vizsgára fog menni, valamikor 2016 táján, de ettől függetlenül meg fog maradni az eredetihez közeli állapotban, hosszú távon.


A korai S100-asok jellemzői közé tartoznak - a külső kilincsen túl - a dinamó, a forgatógombbal kiforduló hátsó „elefántfül” ablakok, az 1000MB-t idéző, belülről nyitható tanksapkát is tartalmazó oldalsó orrdíszek, valamint a szimmetrikus „SKODA” orrfelirat, amelyhez az L-es kiviteleken króm bajuszok is társulnak.
Érdekes kérdés az autó színe, ami némi magyarázatra szorul. A koncepció az volt a fényezés megválasztásakor, hogy a korabeli technológiáknál mindenképpen jobbat szerettünk volna, ami mintegy képes arra, hogy megmutassa a típus nagyon is egyéni, szép formavilágát. A gyári bézs, illetve a hasonló pasztell árnyalatok erre nem igazán tűntek alkalmasnak, ezért az autó végül BMW-Koronagelb színt kapott, „rejtett” lakkozással, amitől olyan lett a fényezés „mélysége”, akár a jól behűtött vanília (vagy citrom) pudingé.


Skoda S100 - 1970 t: Márkus András (octavia)


Ez az autó 1970-es évjáratú. Az első 100-as széria egyike.
Magyarországon helyezték forgalomba az egyik Merkur telepen.
1970-től  2010-ig egy tulajdonosa volt egy  Salgotarjáni kis faluban. Megvásárlásakor érvényes műszakival rendelkezett, mindennapi használatban volt. Első tulajdonosai megjárták vele a környező országokat.
2010-ben került második tulajdonosához és még ebben az évben kisebb javítások elvégzése után megkapta az Oldtimer minősítést.


Skoda S110R - 1972 t: Fodor Tamás (fota)


1972-es Coupé kis átalakításokkal került már hozzám és nem is tervezem a visszalakítást a teljesen gyári állapotra. Elöl hűtőt kapott RS szerűen, de szerényebb orrkivágással. Széles futó még folyamatban. 5-ös váltó segíti a lépéstartást a mai forgalommal. Terveim szerint sok minden szépítés történik majd még az autóval gyári állapottól nem jobban elrugaszkodva, aztán meglátjuk mit hoz a jövő és mit sikerül ezekből megvalósítani! 


 Skoda S100 - 1972 t: Balog Zoltán (balogzoli)


Eredetileg 1971-es gyártású és forgalomba helyezett skodáról van szó, azonban 1972-ben egy  baleset miatt karosszéria cserés lett, amely egy vadiúj gyárból érkező karosszériát jelent, így az autó új születése 1972 lett.
2007-ben került be az országba, amikor is előző gazdája felújítatta és sikeresen OT minősítést szerzett. Hozzám 2012-ben érkezett, azóta több ezer sikeres km-t hajtottam, sok veterános rendezvényen részt vett, szerepelt újságban és tv-ben is, valamint szépségdíjat is nyert Hévízen.
Most készül FIVA minősítésre, aztán műszaki vizsgára, hogy néhány évig megint szórakoztassa boldog tulajdonosát. 


Skoda S100 - 1972 t: Jáger András (bandikf)


Autóm 72-es gyártási évű, de 73-as modellévű különlegesség, fehér S100-as, azaz a típuscsalád alapmodellje. Ezek a kivitelek 72 októberétől decemberéig készültek, azaz már a 73-as módosítások megtalálhatók rajta, de az ajtókilincsei még nem süllyesztettek! Nagyon szeretem, többek között azért is, mert kicsi a csomagtartója ezért két kisgyerekkel egy nyaraláshoz nem kell nagyon sok holmit magunkkal vinnünk.


 Skoda S120S - 1973 t: Tóth István (Totya) 


Autóm egy 1973-as évjáratú Skoda S 120 S típusú gyári  versenyautó, amely 1979-ben került a tulajdonomba.
Ezzel az autóval 1985-ig versenyeztem a Magyar Rallye Bajnokságban, majd amikor  2005-ben elindult a Magyar Historic Bajnokság, az autó talpra állítása után újra a versenypályák állandó résztvevői lettünk.
2013-ban egy gyári, sohasem használt karosszériát cseréltem rajta, azóta kapta meg az egykori gyári versenyautók dizájnját is.
Motorja 1300 cm3-es, száraz karteles kivitelű, tankja 55 literes, négysebességes váltóval szerelve.
Az idén új motort építettem bele, mivel az egyik versenyen szétrobbant a motorunk. Ezzel a motorral mentünk már az idei évben a Mecsek Rallyen, ahol a kategória I. helyén végeztünk.
Az idei évben a Magyar Historic Bajnokság 2 korcsoport II. helyén a C1 kategória I. helyén végeztünk.  


 Skoda S100 - 1973 t: Simkó Péter (simpet78)


1973 októberében gyártották és novemberben Egerben helyezték forgalomba.
2013. augusztus 20-án sikerült rátalálnom Horton, egy fiatal pár mentette meg az autót, teljes felújításon esett át.
Mivel jó műszaki állapotban volt az autó, ezért a saját lábán hoztam haza Miskolcra. A ritka és nehezen beszerezhető alkatrészek beszerzése maradt rám, azonban kitartó keresgélés után ezeket is sikerül megtalálni, majd saját kezűleg beépíteni, így igyekszem egyre szebbé és eredetibbé varázsolni a coupét. Ehhez motivál az is, hogy 2015-ben a XII. Egri Régi Skoda Találkozón a „Találkozó Kupéja” díjat nyerte.
Szeretnék vele minél több találkozóra eljutni, mert akárcsak nekem, másoknak is nagy álma volt, vagy még a mai napig is az, hogy egy ilyen 110R tulajdonosa lehessen. Ezért nem hiányozhat egy ilyen különleges típus a kortársainak megrendezett rendezvényekről. 


Skoda 110R Coupe - 1974 t: Mészáros László (MesziS110R)


1974 szeptemberében gyártott, tehát az 1975-ös modellévhez tartozó jármű, amelyet Losoncon (Szlovákiában) helyeztek forgalomba.
2005-ig Bulharyban (Szlovákia) első gazdájánál szolgált, majd Egerbe került, ahol 2005-2007 között az Egri Skoda Coupe Baráti Kör újította fel.
Muzeális minősítést 2007. november 20-án szerzett, mostani tulajdonosához 2011. május 2-án került. Az autó csaknem teljes mértékben eredetiállapotú, 100%-ig eredeti állapotra történő visszaállítása folyamatban van.


Skoda 110R Coupe - 1974 - Rozika t: Dr. Bánóczi Zoltán (bano1)


"Rozika" 1974 január 15-én gördült le a gyártósorról, kifejezetten Magyarországra történő exportra készült. Itthon 1974 április 2-án helyezték először forgalomba. Jászberényben 2000-2004 között esett át az első nagyobb felújításon.
Jelenlegi tulajdonosa 2004. július 2-án vásárolta meg a felújítás utáni összerakásra váró autót.
A számos találkozón szépségdíjas autó szerepelt már autós műsorban a televízióban, különleges járműveket bemutató albumban, de az autó igazi különlegességét mégis az adja, hogy miután 2012. májusában egy balesetben totálkárosra tört, egy rendkívüli baráti összefogásnak köszönhetően újjáépült és visszanyerte régi szépségét. Az újjáépítést teljes titoktartás mellett végző baráti társaság a sikeren felbuzdulva 2012 októberében úgy döntött, hogy megalakítja a Skoda Oldtimer Klubot.


Skoda 110R Coupe - 1975 - Páfrány t: Tóth Norbert (Trebron)


Ez a Skoda 110R coupe 1975-ben született, majd ebben az évben kiutalásra került magyar tulajdonosához. Ezzel a színnel a ritkábbak közül való. Első tulajdonosánál nagy becsben tartották, fűtött pincegarázsban, letakarva igyekeztek megóvni az állapotát. Ennek a gondoskodásnak hála máig remek állapotban van, nagy felújításra, restaurálásra nem volt szükség. Második tulajdonosaként 2005 óta igyekszem fenntartani korábbi jó állapotát.


Skoda 105L - 1988 t: Nagy Richárd (rnagy)


Skoda 105L 1988-as évjárat.
2006-ban 3. tulajdonosa lettem.
2008-ban lett felújítva. Beépítésre került egy Felicia MPi injektoros rendszer.
2012-ben az egri találkozó legszebb négyajtósa.


 Skoda 120L - 1988 t: Bódi Tamás (Boditommi)


Az én autómat 1988 nyarán helyezték elöszőr forgalomba Magyarországon. A családba 3 éves korába került szinte null kilométeresen. Azóta kétszer esett át nagyobb felújításon. Legutóbb 10 éve, amikor kapott egy lakatolást és fényezést, belekerült egy favorit motor kpm-nél papírozva és egy rapid futómű. 


 Skoda 136 GL - 1989 t: Bartsch Ákos (p44)


Ezt az 1988-as gyártású, de 1989-es modellévű Skoda 136 GL-t több hónapos igen aktív keresés és több, ez ügyben tett, de sikertelen Budapest-Szlovákia túra után találtam 2015 tavaszán, a Felvidéken, egy az ukrán határhoz közeli faluban. Egy idős, 82 éves bácsitól vásároltam, aki az első tulajdonosa volt. Ami számomra felettébb értékessé teszi, az a faragás- és bütykölésmentessége, gyakorlatilag egy lyukat nem fúrt sehová, egy csavart nem húzott meg az autón, semmit sem módosított korábbi tulajdonosa, ezzel könnyítve meg számomra a jövőbeni restaurálást. Igen, restaurálást, mert annak ellenére, hogy garázsban tartották, s 27 éves kora ellenére futásteljesítménye nem éri el a100000 km-t, a szokásos, rozsdára hajlamos helyeken idővel szakember beavatkozása szükséges.


A küszöbök és az első sárvédő alatti részek javítása elengedhetetlen, megnyugtató azonban, hogy a taposólemezek, sárvédőívek, futómű rögzítéséül szolgáló pontok és emelési pontok nem igényelnek beavatkozást. Skoda 136 GL-ből a gyár által igazoltan 1631 db készült, és az autóban található bézs színű beltér (ülések, padlókárpitok, műbőr ajtókárpitok) egy igazi különlegesség, nagyon ritka az ezzel szerelt autó. Autókozmetikai munkájával Pomaházi István barátom segített jelenlegi ragyogó állapotára varázsolni.